top of page

O užívání drog

Jak ses ke drogám vlastně dostala?

S trávou jsem se potkala díky kamarádům, všichni z mojí party už hulili, tak jsem začala taky. S MDMA a extází jsem se potkala poprvé v klubu, kdy se mě jeden kluk zeptal, jestli si někdo s ním nekoupí emko (MDMA). Extázi jsem pak vyhledala sama, protože jsem byla zvědavá.


Proč jsi do toho tehdy šla? Byla jsi zvědavá, nechtěla jsi být pozadu,...?

Byla jsem dost zvědavá. Už na základce mě drogová kultura fascinovala, ráda jsem četla o halucinogenech, koukala jsem se na filmy a podobně a kamarádi například o trávě hodně vyprávěli. Naopak se mi hodně hnusilo, když moji spolužáci začali pít. Extázi a MDMA jsem zkusila taky kvůli tomu, že mě tráva ani alkohol nebavily.


Dokážeš odpovědět na to, proč jsi měla tendenci problémy řešit právě tímto způsobem?

Trávu jsem kouřila tolik, protože jsem nechtěla brát léky na úzkost a antidepresiva, jak mi doporučoval psycholog. Obecně se neumím moc dobře vyrovnávat s odmítnutím kvůli mé hraniční poruše osobnosti, a poslední rok jsem byla v hodně složitých vztazích, které ničily můj psychický stav. Hodně jsem se taky cítila osamělá a když jsem brala extázi, cítila jsem se šťastná a přijímaná všema lidma okolo. Nikdy jsem moc nevěřila na psychiatrické léky, takže jsem deprese a jiné nepříjemné pocity "léčila" podle sebe.

Měla ta hraniční porucha vliv na to, že jsi začala brát drogy, anebo to bylo spíš naopak?

Asi měla vliv na braní, protože se u mě vyvinula kvůli pár věcem z dětství, a hodně se rozjela kvůli mému poslednímu vztahu. Když jsem si něco dala, tak všechen ten strach z toho, že nejsem dost, že jsem odmítaná a konstantně osamělá, na chvíli zmizel. Ale moje problémy to nikdy nevyřešilo.


Jak dlouho jsi drogy užívala a proč jsi s nimi neskončila už dřív?

No, v patnácti jsem začala hulit, později jsem začala pít alkohol a kouřit cigarety. Trávu jsem intenzivně (tj. každý den) hulila asi rok v kuse. Od sedmnácti jsem začala brát MDMA a extázi, což trvá asi půl roku. Jednorázově jsem se setkala i s pervitinem, LSD a ketaminem. Takže když to vezmu obecně, trvá to celkově asi 3 roky. S užíváním jsem nepřestala, jen jsem to omezila na minimum a jen pro zábavu jednou za čas. To, že už tím neřeším svůj psychický stav, je díky tomu, že za poslední půlrok se moje porucha osobnosti výrazně zlepšila, našla jsem si pár kamarádů, kteří jsou tu pro mě, když potřebuju, a celkově jsem se stala vyrovnanějším člověkem. Taky užívání MDMA a extáze každý týden způsobuje serotoninový nedostatek, když jsem se o tomhle po dvou měsících pravidelného užívání dozvěděla, přestala jsem.



Co se v hlavě člověka, který tu drogu prostě potřebuje, zhruba odehrává?

Je to jednoduché. Ráno se probereš a třeba jsi úplně v pohodě, vstaneš, jdeš do školy. Něco se ale během dne nebo třeba i týdne pokazí. Nemusí to by něco extra závažného, s někým se trošku pohádáš, špatné známky, a už se obracíš na svoje obvykle řešení. Když jsem hulila denně, tak jsem to dělala už jen abych zvládla den, všechno mě jinak štvalo, byla jsem paranoidní a na všechny protivná. Když jsem brala éčko (extázi), které se svými účinky moc nehodí na sezení doma, tak jsem se nemohla dočkat, až bude konečně pátek a půjdu kalit. A bylo jedno s kým a kam, hlavně, že jsem někam šla. Když jsem byla na akci, tak jsem si pokaždé něco koupila. Bylo jedno, jak moc to vadilo mým kamarádům, kteří tohle na rozdíl ode mě nedělali. Někdy jsem chodila i v soboty, ale to už jsem většinou jen pila, protože dojezd mi někdy trval až 12 hodin po požití. Ale svým způsobem jsem měla štěstí, že jsem se setkala jen s těmihle drogami, protože moje kamarádka začala brát pervitin ve stejnou dobu jako já jsem začala s éčky a MDMA. Bohužel se pervitin svými účinky hodí i na mimoklubové užívání, takže teď je bohužel na léčení.

A kamarádi tě nedokázali přesvědčit, aby sis tu drogu nekoupila?

Hulení většina lidí nebrala jako problém. Jen já jsem poznala, že je to problém, protože jsem brala rodičům peníze nebo lhala, že je na něco potřebuju, a často jsem se během hulení i sebepoškozovala, protože to tolik nebolelo (sebepoškozování se hodně váže k mojí poruše). Éčkování vadilo dost lidem, protože se párkrát stalo, že tableta byla moc silná a museli mě hlídat, aby se mi nic nestalo. Taky během stavu se mnou není moc kloudná řeč, nechci chodit ven. Trávit s takovým člověk v klubu čas není pro třeba jen opilého člověka něco příjemného. Ale ne, nikdo mě od toho nijak neodradil, pár mých kamarádů se spíš přidávalo.


Je něco, co bys vzkázala lidem, kteří s drogami chtějí začít?

Je to špatný nápad, protože se toho špatně zbavuje a leze to do peněz, ovlivňuje to paměť a určití lidé mají predispozice k tomu, aby se u nich po užití objevila nějaká duševní porucha. Pokud to ale někdo opravdu chce vyzkoušet, je důležitý si o tom přečíst info na internetu nebo se zeptat na zkušenosti a rady lidí, kteří s tím již měli zkušenost. Při užívání halucinogenů je důležitá psychická vyrovnanost a pohoda, jinak hrozí riziko bad tripu. Co se týče tanečních drog, záleží hodně, kde je sháníme, často se stává, že jsou řízlé nebezpečnými látkami. Žádné drogy byste neměli kombinovat s psychiatrickými léky nebo s jinými drogami a alkoholem. Dobré je mít u sebe i střízlivého kamaráda, který by v případě nějakých problémů poskytl pomoc. Samozřejmost je dodržování zdravé životosprávy, aby jednorázové užívání nedělalo takové škody na těle.



Na ukázku - dílo dotazované.

bottom of page